Panon poé geus lingsir ngulon. Bérés solat lohor indit téh. Ngahaja wé hayang ulin. Panasaran pangpangna
mah. Padahal mah sawah éta-éta kénéh. Hayang dibarengan téh ku Ambu dumeh ti baheula ogé
tukang ngingintil mun seug usum ka sawah. Meureun ayeuna téh minangka malikeun deui kakangen.
Mapayan deui kasono nu baheula kungsi ka papalerkeun. Sanggeus mangtaun-taun
ninggalkeun kahirupan pilemburan, karék ayeuna deui nincakeun suku dina
galengan sawah. Leumpang handapeun panon poé anu panasna beuki narikan. Ray poé ray poé téh kalah mingkin nyongkab karasana. Kaayaan
lembur jeung kota téh geus teu
geseh deui. Panas. Nyongkab. Siga harita.
Geus loba parobahanana jalan anu
diliwatan téh.
Pangpangna mah tatangkalan geus teu sarempeg baheula. Kebon-kebon geus lalénglang. Paimahan beuki nambahan.
Cai walungan geus teu saherang baheula. Dalah kaitung saat. Cucuruganana kawas
anu geus kasaeur. Sédong-sédong nu nyarangkedong teu katingali
aya tanda-tanda kahirupan. Kawasna geus ditaringgalkeun ku pangeusina sabangsa
lélé jeung bogo atawa kokocol. Atuh pon
kitu deui rungkun-rungkun awi nu aya luhureunana teu saiuh baheula. Sawaréh kari tunggulna. Sawaréh geus buruk tapi témbong garing.
Aya meureun kana tilu parapat jamna
mah kakarék anjog ka
nu di tuju. Lénglang
ayeuna mah sawah téh. Tangkal
kalapana kari tunggulna. Cenah dituaran keu si Akang keur nyieun garasi jeung
gudang gemuk. Dibeuli éta ogé. Lain dipénta teu pupuguh. Ngan dibeulina ka Ambu.
Basa can dibagikeun sawahna. Baé cenah
ngarah hégar. Ngarah
alus kana paréna. Jeung
deui apanan sok bosen kudu ngayuman mun seug langari atawa baralakna ninggang
ka tengah sawah.
Ari tangkal manggah, geuning saruwa
geus euweuh. Tangkal anu biasana ngiuhan sisi gawir téh kari tapakna. Tunggulna gé digali majar téh dijieun suluh. Padahal éta manggah téh sok leubeut nakeranan baheula
mah. Buahna baradag puguh gé manggah
golék. Anu
matak dituar, saur Ambu mah paéh. Duka
teuing kunaon. Majar tangkalna garorowong ku uter. Teuing hileud. Enya meureun
sabab ayeuna mah geus euweuh caladi anu biasana patingkaletrok néangan hakanan kana tatangkalan.
“Sok ngarumas Ambu mah, Sujang.”
Saur Ambu basa anjog ka lebah gawir anu masih kénéh aya tangkal nangkana.
“Ngarumas ku naon, Ambu?” Jawab téh pondok. Kitu ogé bari ngarérétan kaayaan.
“Enya apanan ieu téh titinggal Abah, sakikieuna. Bisa
boga sawah téh éstuning ladang itikurih tikokorohét. Mélaan kuru cileuh kentél beujit. Puasa ampir unggal poé da boga pangasilan saeutik dikekempét hayang aya tapakna.” Saur Ambu
deui.
Kuring ukur ngajawab ku cicing
minangka ngaényakeun téh. Pantes atuh Ambu boga rasa kitu
sasatna boga sawah téh ladang
bajuang Abah jeung Ambu ti babaheula. Rumah tangga aya kana lima puluh taunna.
Sagala dijalanan ku duaan. Sagala meurih. Sok inget kana caritaan aranjeunna,
mimitina mah ukur ngagadé boga duit
meunang kula-kuli téh.
Lila-lila nya bisa kabeuli sabébécék. Tuluy saeutik-saeutik nambahan.
Tina laladangan hasilna bari ditambahan jeung kula-kuli téa. Baheula mah Ambu gé kungsi wawarungan. Cenah lumayan
untungna téh sabab anu
mareuli kadang teu apal haregana.
Enya atuh wajar wé Ambu bisa ngabatikeun saharga asal
mah cacakan balanjana ogé meunang
hasil leumpang aya kana sapuluh kilona. Teu sirikna indit ka pasar téh jam dua jam satu peuting. Ngemplad
lalampahanana. Abah anu balanjana mah. Ambu biasana popolah ti subuh kénéh. Dakar-deker nyieun itu ieu
sabangsaning goréng-goréngan jeung papais. Kitu mungguh
jajanana baheula mah. Minangka kuah-kuéhna téh noga jeung téngténg. Atawa lapis legit jeung simping
amis, kueh semprong. Kalolobananana mah sabangsaning kadaharan olahan wé saperti gegetuk, dodongkal,
gulakatingker, bakecrot, jeung kuéh ali. Parajineun Ambu mah sok
nyadiaan loték
jeung karédok atawa sirop dawegan.
Lamun roko cenah keur laku-lakuna
harita mah roko cap munding. Atawa bako. Bako cap nona téa. Sok sanajan ukur warung siga
kitu gé eusina teu
burung ramé. Cacakan
di éta lembur
ukur indung kuring nu ngawarung. Malah ti lembur séjén ogé sok ngahaja daratang. Da éta meureun di lembur manéhna mah euweuh warung. Mun ras
inget deui ka dinya, ngawarung sotéh éstuning ngahaja usaha.
Kampal-kumpul sasieureun sabeunyeureun susuganan jadi onta. Geuninganan meunang
wawarungan téh teu cumah.
Tapi bisa nambahan gadéan sawah.
Ngan eureun-eureun sotéh sanggeus
boga si akang anu ka tilu, majar jamanna geus beuki dieu mah beuki ramé. Loba warung anyar. Keur mah deuih
apanan arang kasiwer da boga gadéan téa katambahan ku paparoan bogana
Haji Sadili urang Cipanas, loba éta mah sawahna. Atuh orokaya
ngawarung téh
dieureunan. Da ceuk pamikir Abah, mending tatanén waé. Wawarungan mah dina hiji mangsa
bisa bangkrut, da enya wé atuh éta ogé loba nu nganjuk ngahutang. Nu
matak saméméh ngalaman rugi anu leuwih gedé mending dieureunan harita.
“Kunaon siga anu ngalamun?” saur
Ambu.
“Ah henteu, Ambu.” Témbal téh sakasampeurna.
“Tah anu hidep mah ti handapeun
tangkal manalika ka tungtung itu.” Ambu nuduhkeun sawah tonggoheun anu
disanghareupan. Enya wé aya
tangkal manalika sok sanajan geus témbong ngarangrangan. Majar téh anu kuring mah panglegana sabab
teu meunang tanah darat. Sedeng lanceuk-lanceuk anu séjén mah apanan geus narempatan imah
di tanah darat anu aya sisi jalan mangsa Abah aya kénéh. Orokaya teu pati gedé kabaragéan tanah sawahna téh. Nya sakitu gé tiba uyuhan atuh, titinggal ukur
sacangkéwok
dibagikeun ka sakitu ahliwaris anu loba. Mun téa mah pasipatan anak-anak Abah
sararakah geus pasti bakal pipaséaeun. Tapi ieu mah éstuning salaladar jeung sabar.
Kawasna téh teu
dibagikeun ogénan moal ieuh naranagih. Buktina
geuning titinggal téh karék dibagikeun sanggeus dua taun
ditinggalkeun ku Abah. Enya itu ieu patunjuk-tunjuk pajarkeun pék waé kuring mah teu kudu pipilueun,
nyaho bérés wé. Tapi pan ceuk katangtuan kabéh kudu nyaksian pikeun nyegah boh
bisi aya salah sahiji anu teu sugema. Nya ahirna mah saréréa bisa kumpul ogé sok sanajan tiba ngukur hungkul
kawas kuring jeung Si Étéh ka tilu. Sabab manéhna teu bisa lila-lila ninggalkeun
kulawargana. Ninggang waktuna dipasing-pasing mah kuring jeung manéhna baralik deui ka pangumbaraan.
Anu ngaruruskeun nya Si Akang anu kahiji, kadua jeung katilu. Sasatna kuring
mah lalaki pangleutikna jadi sagala ogé sok loba dipasrahkeun ka Si Akang
anu panggedéna.
Éta ogé cenah ngan ukur mutuskeun
sagalana, ari leuwih getén mah
apanan diurus ku Si Akang anu kadua. Enya da Si Akang anu ka hiji mah
lolobanana tara aya di imah. Kaditu-kadieu waé pagawéanana téh. Keur mah sibuk nguruskeun pagawéna ogé deuih. Enya kangaranan di kampung mah
anu disebut pagawé sotéh pagawé kasar tukang aras-urus. Tukang
kula-kuli. Siga tukang ngaléktor,
tukang moé kacang
jepun, tukang moé jeung
ngala cengkéh mun dina
usumna. Sok sagala dicabak atuhda manéhna mah. Teu betah cicing di imah.
Pajar turunan Abah anu ti leuleutik hirup dipangumbaraan. Ah naha bet los-los ngomongkeun
Si Akang. Enya meureun asa aya anu ngaganti Abah, ceuk Ambu éta ogé.
“Omat nya, sing inget wasiat Abah.
Boga titinggal satapok tutut ogé ulah
hayang ngajual. Keur bekel hirup-hurip, ala tina hasilna wé. Lamun hayang anu leuwih gedé, ikhtiar ku sorangan ti luar.
Kumaha waé carana mah
anu penting halal. Da urang mah manusa dibekelan akal ku Gusti.” Saur Ambu
minangka pangéling-éling Abah anu kungsi disaurkeun ka
kuring.
Enya. Kuring gé teu wani ari kudu ngalanggar kana
wasiat Abah mah. Tapi kuring ayeuna keur kasedek ku pangabutuh anu duka teuing
kudu kumaha ngungkulanana sasatna kuring geus buleud hayang asup deui ka Universitas
nuluykeun pasca. Geuning sakitu tohagana waragad anu kudu dikaluarkeun. Sedeng
kuring kudu ngandelkeun ti mana da apal sorangan pakasaban wartawan mah geuning
matak pikawatireun. Hapunten Abah, Ambu, mun isuk
jaganing géto kuring
udar tina wasiat sarta ngalanggar amanat. (Iwan M. Ridwan)
(Rengse, Bandung 10 November 2012)
0 comments:
Post a Comment